APK Keuring Apk afspraak

U auto dient elke 1 of 2 jaar APK gekeurd te worden, wij kunnen voor u de APK keuring verzorgen. De APK is verplicht en u mag niet met een auto rijden die niet meer gekeurd is. U kunt een bekeuring krijgen als uw auto niet is gekeurd, dit kan al de dag zijn na de verval datum, de RDW doet steekproeven en als u pech heeft kan dat dus al op de dag na de vervaldatum gebeuren. Daarom heeft u de mogelijkheid om de APK keuring 2 maanden voor de vervaldatum te laten uitvoeren, hierbij blijft de oude vervaldatum gelden.
 

Moment opname.

Een APK Keuring is een moment opname en zeker geen vervanging van het onderhoud, een auto dient op het moment van de keuring aan de keurings eisen te voldoen, dit kan betekenen dat als de auto op het moment van de keuring goed remt dat dit goed gekeurd MOET worden ook al zijn bijvoorbeeld de remblokken voor 95% versleten, als dit zichtbaar is kan hier een opmerking over gemaakt worden. Onderdelen die onzichtbaar zijn kunnen dus ook niet afgekeurd worden, zo lopen de remleidingen vaak over de brandstof tank heen, bij sommige modellen kunnen deze remleidingen daar slecht zijn, maar deze worden dan niet afgekeurd. Daarom is het van belang ook normaal onderhoud te plegen aan u auto. Bij een grote beurt is de APK Keuring bij ons gratis omdat praktisch alle onderdelen die gecontroleerd dienen te worden bij de APK ook bij de grote beurt worden gecontroleerd.
 

Neem contact met ons op voor meer informatie


Keuringsfrequenties vanaf 1 januari 2008

Een Auto met een Benzine of
Electro motor
Bouwjaar vanaf 1 januari 2005
Eerste APK na 4 jaar
Daarna 2 keer om de 2 jaar
Vervolgens elk jaar

Een Auto met een diesel motor
of een LPG Installatie
(Al dan niet met electromotor)

Eerste APK na 3 jaar
Vervolgens elk jaar
Een Auto met eerste toelating
voor 1 januari 2005
Eerste APK na 3 jaar
Vervolgens elk jaar
Een Auto van 30 jaar of ouder    Eens in de 2 jaar
Een Auto met eerste toelating
voor 1 januari 1960
Geen keurings verplichting

Enkele voorbeelden van afkeurpunten.

 

Achterlicht

Beschadiging van de buitenkant.

Doordat het licht wat door het gat schijnt wit is is dit een afkeurpunt.

Band

Gebroken koord inwendig in de zijkant van de band.

Dit kan komen door bijvoorbeeld met de auto te hard ergens overheen te rijden, dit is voor de APK een afkeur. Het is ook erg gevaarlijk hier mee door te rijden. Dit kan gemakkelijk een klapband veroorzaken.

remleiding

Verroeste remleiding onder de auto.

Deze remleiding is zo verroest dat hij is gaan lekken, hierdoor is het niet meer mogelijk goed te remmen met de auto, roestige remleidingen worden bij de APK vrij snel afgekeurd omdat als het zo erg wordt als op de afbeelding de remwerking volledig wegvalt met alle gevolgen van dien. Het is wel zo dat er alleen naar de zichtbare delen gekeken kan worden omdat er in principe niets gedemonteerd mag worden.

remschijf

Roest op de remschijven.

Remschijven mogen voor maximaal 50% verroest zijn, dit komt vooral voor als er weinig met de auto wordt gereden en als er altijd erg voorzichtig wordt geremd. Dit kan het beste gecontroleerd worden als de auto een grote onderhoudsbeurt krijgt.

Roest schade

Roestschade draagbalk.

Verroeste draag constructies zijn voor de APK een afkeur punt. Tijdens de keuring wordt er op de roestige plekken getikt, als hier gaten in vallen word dit afgekeurd

Ophangrubber

Ophangrubber beschadigt.

Gescheurde of los zittende rubbers worden afgekeurd, vervangen van deze rubbers hebben meestal een sterk effect op het rijcomfort van de auto, zeker bij de steeds complexer wordende wielophangingen.

Subframe rubbers

Gescheurde subframe rubbers.

Subframe rubbers worden vaak over het hoofd gezien omdat deze meestal afgedekt zijn met een metalen deksel, heeft vaak veel invloed op rechtuit rijden, met goede nieuwe rubbers is een auto vaak veel minder gevoelig voor oneffenheden in het werdek.

 

Keurings eisen

Hieronder een aantal algemene eisen waar een auto aan moet voldoen tijdens de keuring, dit zijn allemaal minimale eisen waar de auto op het moment van de keuring aan moet voldoen.

Uitstoot

- Uitstoot gemeten via de 4 gas meting mag niet boven bepaalde waardes komen, waar de auto aan moet voldoen ligt aan het bouwjaar van de auto.
- Roet uitstoot mag ook niet boven bepaalde waardes uitkomen, ook hier gelden verschillende eisen voor bepaalde bouwjaren.

Rem systeem

- Remkracht moet voldoende zijn.
- Het remverschil tussen 2 wielen op dezelfde as mag niet te groot zijn.
- Remmen mogen niet aanlopen/wielen mogen niet zwaar draaien.
- Er mag niet teveel roest op de remvlakken van de remschijf zitten.
- Handrem moet voldoende functioneren.
- Remleidingen mogen niet verroest zijn
- Remslangen mogen niet dusdanig uitgedroogt zijn dat het canvas van de slang zichtbaar is.

Verlichting

- Alle verlichting op de auto moet in principe functioneren. Er zijn afhankelijk van het bouwjaar van de auto verschillende eisen.
- Led lampjes zijn in principe niet toegestaan als er kleurverschil is met andere verlichting.
- Witte knipperlichten dienen een amber kleurig lampje te hebben die voldoende amber licht afgeeft.
- Koplamp hoogte verstelling dient te functioneren.
- Koplamp hoogte en het beeld van de koplamp moet correct zijn afgesteld.
- Dashbord verlichting moet funtioneren.
- Achter verlichting mag niet zwart gemaakt worden. (orgineel of lampen met goedkeur mogen wel donker zijn).
- Achterlampen mogen geen wit licht doorgeven door bv een scheur of beschadiging.

Stuur inrichting

- Stuurhoezen mogen geen scheuren bevatten.
- De stuurinrichting dient spellingsvrij te zijn.
- Fuseekogel hoezen mogen geen scheuren bevatten.

Wielophanging

- Fuseekogels dienen spellingsvrij te zijn.
- Fuseekogel hoezen mogen geen scheuren bevatten.
- Ophang punten/subframe mogen niet beschadigd zijn.
- Aandrijfas hoezen mogen geen scheuren bevatten.
- Rubbers in de wielophanging mogen niet gescheurd zijn.
- Veren mogen niet gebroken zijn. ( Er mag dus ook niet een klein stukje van de veer afgebroken zijn ).
- Schokdempers moeten lekvrij zijn.
- Schokdempers dienen voldoende te dempen.

Carroserie

- Roest schade moet zich binnen de toleranties bevinden.
- Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
- Alle deuren moeten van binnen en buiten te openen zijn.
- Alle gordels moet functioneren en mogen niet beschadigd zijn.

Controle lampjes

- Voor auto's na 31-12-2005 geld dat het storingslampje van de motor niet mag branden als de storing die wordt uitgelezen de uitstoot van de motor beinvloed.
- ABS Lampje moet bij het op contact zetten aangaan en bij het lopen van de motor uit gaan, een continue brandend ABS lampje is een afkeur punt.
- Airbag lampje mag branden tijdens de APK, hier kan wel een opmerking over gemaakt worden.

Banden

- Banden dienen minimaal 1.6 mm profiel te hebben, onder de 2.5 mm komt er een advies punt op het keurings rapport.
- Banden mogen niet dusdanig beschadigd zijn dat het canvas van de band zichtbaar is.
- Een bult op de zijkant van de band is afkeur. ( Gebroken koord ).
- Droogte scheuren door ouderdom met zichtbaar canvas is afkeur.
- Banden spanning dient correct te zijn.
- Banden dienen op dezelfde as dezelfde afmetingen te hebben.
- Bedrijfwagens van na 31-12-1997 dienen bedrijfswagen banden te hebben die voldoende draagvermogen hebben.

Uitlaat

- Uitlaat moet gas dicht zijn.
- Uitlaat eindstuk moet aanwezig zijn en voldoende lang zijn.
- Katalysator of roetfilter moet aanwezig zijn als die op het kenteken staat vermeld.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie