BMW E30 Back to the Street

backtothestreet

Na jaren gebruik als circuit wagen bij het vrij rijden hebben wij besloten deze BMW opnieuw op te bouwen en geschikt te maken voor de straat. Dus met kenteken maar dan wel zo minimaal mogelijk opgebouwd. De orginele M20 2.5 liter motor wordt vervangen door een M52 2.8 liter motor met M50 inlaatspruitstuk uit een E36. Het onderstel van de circuit auto blijft in principe ongewijzigd maar word wel gemoderniseerd en aangepast aan de eisen van de APK/Wet.

 

Basis Voertuig:

BMW E30 318i M40B18 113 PK
 

Circuit uitvoering:

BMW E30 325i M20B25 170 PK
 

Straat Versie:

BMW E30 328i 24v M52B28 met M50 inlaatspruitstuk +/- 220 PK
 

Het is de bedoeling deze auto zo minimaal mogelijk op te bouwen met een Circuit onderstel maar met een kenteken.
Alle rubbers worden vervangen door Poly-Urethaan uitvoeringen. Vooras en Achteras worden volledig verstelbaar gemaakt.
Interieur krijgt een Rolkooi, 2 Kuipstoelen met 4 punts gordels.
Remsysteem krijgt remkracht verdeling Voor/Achter.
etc.
 

Demontage:

Demontage van de E30 was niet een groot probleem aangezien de auto altijd dienst heeft gedaan als circuitauto. Wel hebben we een nieuw onderstel gemaakt om de auto gemakkelijk verplaatsbaar te houden met behulp van zwenkwielen. Hierdoor was het ook gemakkelijker om alle slechte plekken in de carroserie aan te pakken.
 

Start Demontage Motor verwijderd Achteras gedemonteerd Aandrijflijn Alternatief onderstel

 

Laswerk:

Het restaureren van de carroserie was het meest intensieve van dit project, dit ondanks dan deze carroserie nog best wel goed was.

De volgende delen zijn vervangen dan wel gerestaureerd:

Front nieuw orgineel deel.
Achterkant nieuw orgineel deel.
Spatborden voor links en rechts nieuw orginele delen.

Accubak achter.
Accubak voor verwijderd/gemodifiseerd voor inbouw M52.
Voorste wielkuipen.
Kriksteunpunten voor.
Kriksteunen achter.
Bevestiging achteras.
Onderkant deuren.
Diverse kleine roest schades.
 

Carroserie:

Reparaties en modificaties carroserie.
 

Voorzijde wielkuip Voorzijde wielkuip Voorzijde wielkuip Voorzijde wielkuip Voorzijde wielkuip Voorzijde wielkuip Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Aanpassen Accubak Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Verwijderen kriksteun Herstellen buitenzijde dorpel Herstellen buitenzijde dorpel
 

Deur:

Onderkant deur gerestaureerd.
 

Reparatie onderzijde deur Reparatie onderzijde deur Reparatie onderzijde deur Reparatie onderzijde deur Reparatie onderzijde deur Reparatie onderzijde deur Reparatie onderzijde deur
 

Voorkant:

Vervangen slecht front door een orgineel nieuw deel.
 

Voorkant Voorkant Voorkant
 

Achterkant:

Vervangen slechte achterkant door een orgineel nieuw deel.
 

Achterkant vervangen Achterkant vervangen Achterkant vervangen Achterkant vervangen
 

Onderstel:

Het onderstel was al aangepast voor circuit gebruik maar word nu gemoderniseerd en vernieuwd.
 

Onderdelen onderstel
 

Vooras:

De vooras van de circuit versie bestond uit Teflon bussen achterop de draagarmen. E46 aluminiuim draagarmen voor een grotere spoorbreedte ( +/- 4 cm per kant extra) Camberplaten. Deze worden vervangen door orginele E30 draagarmen omdat de spoorbreedte voor de RDW keuring weer orgineel moet zijn. De nylon bussen worden vervangen door poly-urethaan bussen en de camberplaten worden vervangen door exemplaren waarvan de camber en het caster onafhankelijk van elkaar versteld kunnen worden. Het onbekrachtigde orginele e30 stuurhuis word vervangen door een bekrachtigd stuurhuis van een E36. Deze hebben als bijkomende voordeel dat het aantal omwentelingen van links naar rechts kleiner is. Alle fuseekogels worden ook vernieuwd.
 

Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst Alternatieve tekst
 

Achteras:

De wijzigen aan de achteras zijn wat groter als bij de vooras. De achteras was al verstelbaar doormiddel van excentrische teflon bussen. Dit systeem werkt wel alleen was het zeer lastig om de wielen in de juiste stand te krijgen. Dit word omgebouwd naar een systeem wat lijkt op de verstelling van bv een e38/e39 waardoor het stel bereik groter worden en de verstelling zelf gemakkelijker. De subframe bussen worden ook gewijzigd naar poly-urethaan.
 

Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras Vooras
 

Spuiten binnenzijde:

Nadat alle carroserie werkzaamheden afgerond waren was het tijd om de binnenkant in de kleur te laten spuiten. De auto word gespoten in de kleur Alpin Weiss.
 

Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk Spuitwerk
 

Motor:

Werkzaamheden aan de motor.

Meer info volgt.

Donormotor