BMW E30
Back to the Street
Na jaren gebruik als circuit wagen bij het vrij rijden hebben wij besloten deze BMW opnieuw op te bouwen en geschikt te maken voor de straat. Dus met kenteken maar dan wel zo minimaal mogelijk opgebouwd. De orginele M20 2.5 liter motor wordt vervangen door een M52 2.8 liter motor met M50 inlaatspruitstuk uit een E36. Het onderstel van de circuit auto blijft in principe ongewijzigd maar word wel gemoderniseerd en aangepast aan de eisen van de APK/Wet.
Basis Voertuig:
BMW E30 318i M40B18 113 PK
Circuit uitvoering:
BMW E30 325i M20B25 170 PK
Straat Versie:
BMW E30 328i 24v M52B28 met M50 inlaatspruitstuk +/- 220 PK
Met dank aan onder andere,
Erwin Top van Top Design:
Montageplaat Lichtschakelaar
BMW Cars en Parts:
Voor alle moeilijk verkrijgbare E30 Onderdelen
Metin Kahriman:
spuitwerk
Het is de bedoeling deze auto zo minimaal mogelijk op te bouwen met een Circuit onderstel maar met een kenteken.
Alle rubbers worden vervangen door Poly-Urethaan uitvoeringen. Vooras en Achteras worden volledig verstelbaar gemaakt.
Interieur krijgt een Rolkooi, 2 Kuipstoelen met 4 punts gordels.
Remsysteem krijgt remkracht verdeling Voor/Achter.
etc.
Demontage:
Demontage van de E30 was niet een groot probleem aangezien de auto altijd dienst heeft gedaan als circuitauto. Wel hebben we een nieuw onderstel gemaakt om de auto gemakkelijk verplaatsbaar te houden met behulp van zwenkwielen. Hierdoor was het ook gemakkelijker om alle slechte plekken in de carroserie aan te pakken.
Laswerk:
Het restaureren van de carroserie was het meest intensieve van dit project, dit ondanks dan deze carroserie nog best wel goed was.
De volgende delen zijn vervangen dan wel gerestaureerd:
Front nieuw orgineel deel.
Achterkant nieuw orgineel deel.
Spatborden voor links en rechts nieuw orginele delen.
Accubak achter.
Accubak voor verwijderd/gemodifiseerd voor inbouw M52.
Voorste wielkuipen.
Kriksteunpunten voor.
Kriksteunen achter.
Bevestiging achteras.
Onderkant deuren.
Diverse kleine roest schades.
Carroserie:
Reparaties en modificaties carroserie.
Deur:
Onderkant deur gerestaureerd.
Voorkant:
Vervangen slecht front door een orgineel nieuw deel.
Achterkant:
Vervangen slechte achterkant door een orgineel nieuw deel.
Onderstel:
Het onderstel was al aangepast voor circuit gebruik maar word nu gemoderniseerd en vernieuwd.
Vooras:
De vooras van de circuit versie bestond uit Teflon bussen achterop de draagarmen. E46 aluminiuim draagarmen voor een grotere spoorbreedte ( +/- 4 cm per kant extra) Camberplaten. Deze worden vervangen door orginele E30 draagarmen omdat de spoorbreedte voor de RDW keuring weer orgineel moet zijn. De nylon bussen worden vervangen door poly-urethaan bussen en de camberplaten worden vervangen door exemplaren waarvan de camber en het caster onafhankelijk van elkaar versteld kunnen worden. Het onbekrachtigde orginele e30 stuurhuis word vervangen door een bekrachtigd stuurhuis van een E36. Deze hebben als bijkomende voordeel dat het aantal omwentelingen van links naar rechts kleiner is. Alle fuseekogels worden ook vernieuwd.
Achteras:
De wijzigen aan de achteras zijn wat groter als bij de vooras. De achteras was al verstelbaar doormiddel van excentrische teflon bussen. Dit systeem werkt wel alleen was het zeer lastig om de wielen in de juiste stand te krijgen. Dit word omgebouwd naar een systeem wat lijkt op de verstelling van bv een e38/e39 waardoor het stel bereik groter worden en de verstelling zelf gemakkelijker. De subframe bussen worden ook gewijzigd naar poly-urethaan.
Spuiten binnenzijde:
Nadat alle carroserie werkzaamheden afgerond waren was het tijd om de binnenkant in de kleur te laten spuiten. De auto word gespoten in de kleur Alpin Weiss.
Motor:
Mechanische aanpassingen:
komt is afkomstig van een 328i E36. Deze motor dient wel te worden aangepast. Zo moet er een E34 M50 carterpan gemonteerd worden omdat deze het olie reservoir aan de voorzijde heeft zitten, hierdoor dient ook de olie aanzuigleiding van een E34 M50 gebruikt te worden.
Een 328i heeft hetzelfde vermogen als een 325i motor maar heeft wel meer koppel bij een lager toerental. Het inlaatspruitstuk van een 328i is geknepen, daarom gebruiken wij een inlaatspruitstuk van een M50. Op de foto's is goed het verschil in luchtdoorlaat te zien tussen beide inlaatspruitstukken.
Ook dient het carterventilatie systeem aangepast te worden omdat deze normaal gesproken op het inlaatspruitstuk is aangesloten en deze voorziening mist op een M50 inlaatspruitstuk.
Verder zijn alle pakkingen die normaal voor lekkages zorgen vervangen door nieuwe (o.a. klepdekselpakking, Carterpan pakking en oliefilterhuis pakking)
Motor:
Electrische aanpassingen:
De motor dient te worden aangesloten de instrumenten van de E30. We hebben een motorstekker van een E30 gebruikt en die op de kabelboom van de E36 motor aangesloten zodat de aansluitingen er orgineel uitzien. De motor computer is ingebouwd op dezelfde plek als die orginele motor computer. De motor computer is EWS vrij gemaakt (Startblokkering) en het ABS deel is er uitgeprogrammeerd aangezien wij geen ABS gebruiken en een gasklep gebruiken die door een kabel word bedient (Is electrisch bij een auto met ASC).
Motor:
Koelsysteem:
Het koelsysteem is aangepast omdat wij geen los tankje wilde gebruiken voor het koelsysteeem. Deze zit nu in de radiateur ingebouwd en deze is afkomstig van een Z3 2.8. Ook de orginele visco fan wordt niet meer gebruikt omdat deze teveel ruimte inneemt. Hiervoor in de plek wordt een Spal electrische ventilator gebruikt die aan de voorkant van de radiateur is geplaatst. Deze wordt aangestuurd door een thermoschakelaar in de radiateur.
Motor:
UItlaat:
De uitlaat is opgebouwd uit diverse onderdelen van andere BMW modellen. Het uitlaatspruitstuk dient te worden aangepast omdat het anders tegen het subframe van de motor aanloopt. Het uitlaat systeem is een voorlopige uitvoering omdat het geluids niveau en de uitstoot niet van te voren is te bepalen.
Interieur:
Interieur word zo minimaal als nodig. Zijwanden afgewerkt met aluminium en kuipstoelen met 4 punts gordels.
Buitenkant
Buitenkant word gespoten in de kleur Alpin Weiss.
Licht schakelaar
Omdat er een rolkooi in de auto is gemonteerd kond de verlichtings schakelaar niet meer worden bediend omdat 1 van de buizen van de kooi in de weg zat. Met behulp van Frans Helferich werd er door Erwin Top van Top Design een nieuwe montage plaat ontworpen met de schakelaar aan de andere kant. Deze werd vervolgens door een 3D printer uitgeprint.