Klepsteel
afdichting
Klacht:
Hevig roken, voorals na even stationair draaien.
Zeer hoog olie verbruik.
1 Liter olie op 500 kilometer is niet ongebruikelijk.
Storingen in het motormanagement systeem.
Oorzaak:
De klepsteelrubbers worden hard waardoor deze niet meer goed afdichten. Op de foto is duidelijk het verschil te zien tussen de opening van de oude afdichting links en de nieuwe afdichting rechts. Doordat het rubber hard word en er tijdens het stationair draaien van de motor een lage onderdruk in het inlaat systeem heerst verzameld de olie zich boven het rubber en word de verbrandingskamer ingezogen zodra er gas word gegeven. Dit probleem doet zich bij alle motoren voor die voorzien zijn van een valvetronic systeem, direct ingespoten benzine motoren en in zeldzame gevallen de M54 6 cilinder motor.
Neem contact met ons op voor meer informatie
Oplossing:
Vervangen van alle 16,24 of 32 Klepsteel afdichtingen.
Wij kunnen de klepsteel afdichtingen vervangen zonder de cilinderkop van de motor te demonteren. Bovendien gebruiken wij door ons zelf ontwikkeld gereedschap waardoor we nog minder tijd nodig hebben om deze reparatie uit te voeren.
Deze manier van repareren is kosten- en tijdsbesparend.
Bij het vervangen van de klepsteelrubbers word het volgende uitgevoerd.
Vervangen klepsteelrubbers.
Vervangen afdichtingen vanos ventielen.
Vervangen bouten vanos eenheden.
Vervangen afdichtingen bougie kokers.
Kettingspanner:
Om de klepsteelafdichtingen te vervangen dient de ketting spanner te worden gedemonteerd, er is voor deze kettingspanner een gewijzigde uitvoering, deze is echter moeilijk los te verkrijgen.
Mocht er een oud type kettingspanner gemonteerd zijn dan is het zeer waarschijnlijk dat de orginele ketting en ketting geleiding nog gemonteerd is, het is ten zeerste aan te bevelen om dan ook de ketting en kettingleiding mee te vervangen.
Voor meer informatie hierover:
Distributie ketting vervangen
Mogelijke gevolgen van het niet repareren:
Motor schade door te weinig olie.
Katalysator schade door olie en olie resten die in het uitlaat systeem terecht komen.
Afkeur APK.
Betroffen Motoren:
N13 4 Cilinder
N42 4 cilinder
N43 4 cilinder
N46 4 cilinder
M54 6 cilinder
N52 6 cilinder
N62 8 cilinder
N63 8 cilinder
Betroffen Modellen:
N13
BMW 1-Serie 114i 116i 118i 120i 2011 - 20161
BMW 3-Serie 316i 320i 2008 - 2011
N42
BMW 3-Serie 316i 318i 2001 - 2004
N43
BMW 1-Serie 116i 118i 120i 2007 - 2011
BMW 3-Serie 316i 318i 320i 2008 - 2011
BMW 5-Serie 520i 2007 - 2011
N46
BMW 1-Serie 118i 120i 2003 - 2012
BMW 3-Serie 318i 320i 2004 - 2011
BMW 5-Serie 520i 2006 - 2009
BMW X1 sDrive 18i 2009 - 2015
BMW X3 2.0i xDrive 20i 2005 - 2011
BMW Z4 2.0i 2005 - 2009
M54
BMW 3-Serie 320i 325i 330i 2000 - 2006
BMW 5-Serie 520i 525i 530i 2000 - 2004
BMW 5-Serie 520i 525i 530i 2004 - 2005
BMW 7-Serie 730i 2002 - 2005
BMW X3 2.5i 3.0i 2003 - 2006
BMW X5 3.0i 2000 - 2006
BMW Z3 2.2i 2.5i 3.0i 2000 - 2002
BMW Z4 2.2i 3.0i 2002 - 2005
N52
BMW 1-Serie 125i 130i 2008 - 2012
BMW 3-Serie 325i 330i 2004 - 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i 2005 - 2011
BMW 6-Serie 630i 2005 - 2010
BMW X1 xDrive 25i xDrive 28i 2009 - 2011
BMW X3 2.5si 3.0si XDrive 25i 2006 - 2010
BMW X5 3.0si xDrive 30i 2006 - 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si sDrive 23i sDrive 30i xDrive 28i 2005 - 2011
N53
BMW 1-Serie 125i 130i 2008 - 2012
BMW 3-Serie 325i 330i 2004 - 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i 2005 - 2011
N62
BMW 5-Serie 540i 545i 550i 2003 - 2010
BMW 6-Serie 645i 650i 2003 - 2010
BMW 7-Serie 735i 740i 745i 750i 2001 - 2008
BMW X5 4.4i 4.8i 4.8iS 2004 - 2010
N63
BMW 5-Serie 550i sDrive/xDrive M550i xDrive 2011 - Heden
BMW 6-Serie 650i sDrive/xDrive 2012 - Heden
BMW 7-Serie 750i sDrive/xDrive M550i xDrive 2009 - Heden
BMW X5 xDrive50i 2011 - Heden
BMW X6 xDrive50i 2008 - 2013
Kosten vervangen Klepsteel afdichtingen:
4 Cilinder motoren:N131.6 1.8 2.0 |
€ 899,- |
4 Cilinder motoren:N42 N43 N45 N461.6 1.8 2.0 |
€ 799,- |
6 Cilinder motoren:M54 N52 N532.0 2.2 2.3 2.5 2.8 3.0 |
€ 1099,- |
8 Cilinder motoren:N623.6 4.0 4.4 4.8 |
€ 1899,- |
8 Cilinder motoren:N634.0 4.4 |
€ 4999,- |
Neem contact met ons op voor meer informatie
Voorbeeld Werkzaamheden:
Toegang verschaffen:
Verwijderen alle plastic afdekkingen.Verwijderen luchtinlaat/interieurfilter behuizing.
Verwijderen Luchtmassameter met behuizing.
Verwijderen klepdeksel/bobines/bougies en bekabeling.
Vanos en Valvetronic:
Om de excentriekas te kunnen verwijderen dienen de vanos in en uitlaat verstel eenheden te worden gedemonteerd. Op deze manier kan het speciaal gereedschap worden gemonteerd om de valvetronic bediening in 1 keer te verwijderen.Nokkenassen en Excentriekas:
Cilinderkop compleet kaal gemaakt om toegang te krijgen tot de kleppen.Valvetronic:
De valvetronic bediening word in 1 keer gedemonteerd en op een speciale houder geplaatst zodat deze na het vervangen van de klepsteelhoedjes in 1 keer weer terug kan worden geplaatst. Door de kleine toleranties in dit systeem dient alles weer op de dezelfde plek te worden gemonteerd.Onderdelen:
Alle gedemonteerde onderdelen netjes op volgorde. Als de onderdelen niet weer op de juiste plek worden gemonteerd zal de motor niet goed lopen.Klepsteelafdichting:
Klepveer / Klepschotel en klepspie gedemonteerd.Oude klepsteelafdichting zichtbaar.
Klepsteelafdichting:
Klepsteelafdichting gedemonteerd.Doordat de cilinder op druk staat blijft de klep op zijn plek zitten.