DiagnoseDiagnostics

Een diagnose is iets anders als het uitlezen en resetten van foutcodes. Veel mensen denken dat een uitlees apparaat een wonder middel is waar je direct mee kunt zien wat er mis is met een auto en waarom dat een lampje gaat branden. Het vereist een hoop kennis van de verschillende systemen om tot een goede diagnose te kunnen komen zonder dat er onnodig dingen worden vervangen.

Wij kunnen praktisch alle merken uitlezen en daar een diagnose van stellen. Wij hebben diverse uitlees apparaten. 1 voor algemene diagnose en 3 andere systemen die zich meer toeleggen op onze specialisatie namelijk BMW.
 

Neem contact met ons op voor meer informatie
 

Wat is uitlezen?

Uitlezen is niets meer als een geschikt apparaat aansluiten op de diagnose stekker, de foutcodes uitlezen en eventueel de foutcodes resetten.


Welke auto's kunnen worden uitgelezen.

Dit verschilt per merk maar uitlezen is al heel erg lang mogelijk, de meeste auto's van na 2000 hebben een EOBD aansluiting voor het uitlezen, dit is een universele aansluiting die het mogelijk maakt om alle zaken die te maken hebben met de uitstoot van de motor uit te lezen, voor auto's van voor 2000 is vaak een speciale stekker nodig, maar helaas is het uitlezen van deze auto's zeer beperkt.

Het uitlezen van een BMW is al mogelijk vanaf 1987, hiervoor is een grote 20 polige stekker onder de motorkap aanwezig. Wij kunnen alle BMW's op dealer niveau uitlezen en foutcodes resetten, ook is het resetten van de onderhouds lampjes voor ons geen probleem.

diagnose banner 1


Verklaring enkele termen op diagnose gebied:


Uitlezen:

Het uit de computer lezen van foutcodes. Bijna alle uitlees apparatuur is in staat de basis foutcodes uit te lezen, dit heeft vaak alleen betrekking op de uitstoot gerelateerde foutcodes. Merk specifieke foutcodes kunnen enkel met speciaal voor het merk gemaakte uitlees apparatuur worden uitgelezen, deze apparatuur kan dan vaak ook alle modules uitlezen zoals die van de airconditioning , navigatie of van het ABS Systeem.


Diagnose:

Het vinden van de oorzaak van de foutcode. De oorzaak van een probleem ligt bijna altijd voor het onderdeel waar een foutcode van is opgeslagen bijvoorbeeld een fout op de lambdasonde word bijna altijd veroorzaakt door een probleem voor de lambdasonde en niet door de lambdasonde zelf.


Inleren:

Hier is vaak veel verwarring over, het inleren van onderdelen is vaak nodig om de maximale en minimale waardes van een onderdeel te bepalen. Bijvoorbeeld als een gasklephuis wordt vervangen moet het motormanagment weten wat de voltages zijn bij gesloten en volledig geopende gasklep zijn. Dit is nodig om bepaalde toleranties in het onderdeel op te vangen.


Programmeren:

Hiermee wordt de software die op bepaalde modules geupdate, dit is heel soms nodig als er nieuwe onderdelen worden gemonteerd die gemodifiseerd/veranderd zijn. In de praktijk is dit bijna niet nodig voor een wat oudere auto.


Adapties reseten:

Als er onderdelen van de motor worden vervangen of als de olie van een automatische versnellingsbak vervangen wordt kan het nodig zijn om de adaptie waardes te wissen, dit is dan nodig omdat de computer zich aanpast aan de rij omstandigheden of aan de waardes die bepaalde sensoren afgeven.


Coderen:

Het coderen van onderdelen is nodig als er nieuwe optie op een auto worden gezet of als er een module wordt vervangen, hierbij worden de instellingen van de oude module in de nieuwe module gezet. Ook kunnen optie van bepaalde modules worden in en uitgeschakeld zoals het knipperen van de knipperlichten bij het openen en sluiten van de auto of het al dan niet vergrendelen van deuren bij het wegrijden.
 

diagnose banner 2

 

Neem contact met ons op voor meer informatie
 


Enkele voorbeelden.


Foutcode P0171

Bij een BMW 318i van 1999 gaat na het resetten van het motorstoringslampje datzelfde lampje na ongeveer 100 a 150 km opnieuw branden, de opgeslagen foutcode is P0171.

Zonder verdere kennis van het brandstof systeem van deze auto is het bijna niet mogelijk een pasklare oplossing voor dit probleem te geven. Vaak worden er dan zo maar onderdelen vervangen omdat men op het internet gelezen heeft dat de foutcode hoort bij een bepaald kapot onderdeel. Op deze manier een probleem oplossen is vaak kostbaar en geen garantie op succes.


Wat is een Diagnose?

Doordat wij ons gespecialiseerd hebben in BMW en voldoende kennis en ervaring hebben met deze auto's kunnen wij dit soort problemen wel oplossen zonder onnodig vervangen van onderdelen. Deze foutcode kan namelijk heel veel verschillende oorzaken hebben bijvoorbeeld.

Een afwijking in de lambdasonde door bijvoorbeeld veroudering.
Een afwijking in de waardes die van een koelvloeistof temperatuur sensor.
Een lucht lekkage tussen luchtmassameter en de cilinderkop.
Afwijkende waardes vanuit de luchtmassameter.
Lekkage tussen cilinderkop en de katalysator.
Een defecte carterventilatie.
Een vervuilde/verstopte katalysator.
Een brandstofpomp die te weinig druk levert.
En meer.........


Een brandend ABS Lampje.

Een ABS Storings lampje brand en bij het uitlezen komt de melding dat een wielsensor niet goed is. Zondermeer de sensor vervangen is vaak niet de oplossing voor dit soort problemen.

Het lampje kan gaan branden als er een ABS Sensor kapot is, maar ook als de opneem ring waar de sensor de wielsnelheid van meet niet meer goed is. Dit kan zijn omdat hij gebroken is, sterk vervuild is of de sensor door bijvoorbeeld door roestvorming niet meer goed op zijn plaats zit. Het komt ook voor dat de bedrading tussen de sensor en de ABS Module kapot is of dat er een overgangs weerstand in een stekker verbinding zit.

Het kan ook zijn de fout zich in de ABS Module zelf voordoet. Zo maar enkele voorbeelden van storingen die allemaal voor dezelfde foutcode zorgen.
 

diagnose banner 3


Wat kunnen wij voor U betekenen op diagnose gebied.
 

BMW:
Andere merken:
Resetten Resetten
Diagnose Stellen Diagnose Stellen
Onderhouds intervallen resetten Onderhouds intervallen resetten
Coderen modules / Vervangen modules Coderen modules / Vervangen modules
Veranderen opties:  
- Automatisch sluiten deuren bij
  bepaalde snelheid.
 
- Dagrij verlichting inschakelen  
- Knipperlichten bij openen of sluiten auto.  
- etc. (opties verschillen per model).  
   

Heeft u een probleem met uw auto kom dan gerust eens langs, het uitlezen van een auto kan altijd zonder afspraak. Wat er daarna moet gebeuren is sterk afhankelijk van de uitkomst van het uitlezen.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie