Distributie Ketting Benzine Motorendistributiebenzinethumb

Klacht:

Ratelend geluid voorop de motor.
Slecht stationair lopen.
Foutcodes in het motormanagement.
Vermogensverlies door verkeerde distributietiming.
 

Oorzaak:distributien46gebroken

Door het uitrekken van de distributieketting en het gebruik van een kettingspanner die het ruimer worden van de ketting niet kan opvangen verloopt de nokkenas timing van de motor waardoor deze slechter gaat lopen en er foutcodes in het motormanagement komen te staan. Rekt de distributieketting dusdanig ver op kan de kettingspanner dit niet meer opvangen en zal uiteindelijk of de ketting een tand overspringen met als gevolg zeer grote motorschade (Meestal is dan een ruilmotor de enige oplossing maar wel kostbare oplossing) of zal door het klapperen van de ketting de distributie geleiding kapot gaan.

Bij het eerste geval is er van doorrijden geen sprake meer. Wordt er echter doorgereden met een kapotte distributie geleiding zullen er stukken van de geleiding opgezogen worden door de oliepomp en is de kans erg groot dat er lager schade optreed. Ook dan is een ruilmotor de enige optie.

Het op tijd vervangen van de ketting en het aanbrengen van een nieuwe gemodificeerde ketting spanner (deze is iets langer en heeft een veel kleiner olie afvoer kanaal waardoor deze minder makkelijk ingedrukt kan worden) voorkomt dat u voor hoge kosten komt te staan als de motor dient te worden vervangen.

Door onze BMW specialisatie kunnen wij dit snel, kosten besparend en op de correcte manier voor U uitvoeren waardoor U nog veel kilometers met u BMW kunt afleggen.


4-Cilinder of 6-Cilinder motor.

Het breken van de ketting geleiding of in ernstige gevallen het breken van de distributie ketting komt het meest voor bij de 4 Cilinder motoren. Bij een 6 Cilinder komt het veel vaker voor dat de ketting uitrekt waardoor een motor slecht kan gaan lopen en/of minder vermogen levert en vaak gaat het motormanagement lampje uit eindelijk ook branden omdat de computer ziet dat de nokkenassen ten opzichte van de krukas verkeerd staan, is dit het geval dan is de ketting dusdanig opgerekt dat een reparatie niet lang om zich kunnen laten wachten.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie

BMW N20 Motor:

De extra kosten voor het vervangen van de distributie ketting bij een N20 motor zijn voor het vervangen van de Oliepomp ketting.
Dit is een complete set bestaande uit een nieuwe ketting met tandwielen en een nieuwe kettingspanner.
Het probleem bij deze motoren is voornamelijk een probleem met de ketting en voor deze is er een gewijzigd uitvoering waardoor het lawaai van bij deze motoren niet meer voorkomt.
 

Klik Hier voor meer informatie en prijzen voor de N20 Motoren


Oplossing:

Vervangen van de complete distributie (Ketting en Geleiding).
Vervangen van de kettingspanner door een gemodificeerde uitvoering.
Demonteren van de carterpan.
Vervangen alle benodigde pakkingen en afdichtingen.

Om deze reparatie goed uit te kunnen voeren dient de carterpan verwijderd te worden. Deze dient te worden gecontroleerd op restanten van de ketting geleiding daar deze in de olie aanzuigbuis kunnen komen en hiermee de smering kunnen belemmeren met ernstige motorschade tot gevolg. Ook dienen de balansassen geblokkeerd te worden voor een goede montage van de alle onderdelen.


Mogelijke gevolgen van het niet repareren:

Motor schade doordat de kleppen de zuigers raken bij een gebroken ketting.
Motor schade doordat restanten van de geleiding opgezogen worden door de oliepomp.
Storingscodes in het motor management.
Slecht lopen van de motor.


Betroffen Modellen:

Met de volgende 4 Cilinder motoren

N13 N42 N43 N45 N46

BMW 1-Serie 114i 116i 118i 120i 2004 - 2015
BMW 3-Serie 316i 318i 320i 2001 - 2016
BMW 3-Serie Compact 316ti 318ti 2001 - 2006
BMW 5-Serie 520i 2007 - 2010

BMW X1 sDrive18i xDrive18i 2009 - 2015
BMW X3 20i 2004 - 2010
BMW Z4 20i 205 - 2008
 

Klik Hier voor meer informatie en prijzen voor de N20 Motoren


Met de volgende 6 Cilinder motoren

N52 N53 N54 N55

BMW 1-Serie 125i 130i 135i M135i 2006 - 2016
BMW 1-Serie 135i M Coupe 2007 - 2011
BMW 2-Serie M235i M2 2013 - 2019
BMW 3-Serie 325i 330i 335i 2004 - 2015
BMW 4-Serie 435i 2013 - 2015
BMW 5-Serie 523i 525i 528i 530i 535i 2005 - 2017
BMW 6-Serie 630i 2004 - 2010
BMW 7-Serie 740i 2008 - 2012
BMW X1 25iX 28iX 2009 - 2011
BMW X3 2.5si 30si 28i 25iX 2005 - 2011
BMW X5 3.0si 30iX 2006 - 2010
BMW X6 xDrive35i 2008 - 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si 3.0si 23i 30i 35i 35is 2005 - 2011


Kosten vervangen van de distributie:

4 Cilinder N13 motoren met achterwiel aandrijving

€ 799,-

4 Cilinder N42 N43 N46 motoren met achterwiel aandrijving

€ 899,-

4 Cilinder motoren met 4 wiel aandrijving

€ 1099,-
 

Klik Hier voor meer informatie en prijzen voor de N20 Motoren


6 Cilinder motoren met achterwiel aandrijving

€ 1099,-

6 Cilinder motoren met 4 Wiel aandrijving

€ 1199,-

Prijzen zijn inclusief:

Alle onderdelen in de distributie.
Alle benodigde pakkingen.
Nieuwe olie en een nieuw oliefilter.


Omdat deze motoren (En dan met name de motoren met Valvetronic klepbediening) ook veel last hebben van roken door versleten klepsteelafdichtingen is het soms aan te raden deze reparaties te combineren aangezien er veel dezelfde onderdelen los moeten worden gehaald wat bespaart in de totale kosten.


Kosten vervangen van de Distributie en de klepsteelafdichtingen:

4 Cilinder motoren met achterwiel aandrijving

€ 1299,-


4 Cilinder motoren met 4 wiel aandrijving

€ 1499,-


6 Cilinder motoren met achterwiel aandrijving

€ 1749,-


6 Cilinder motoren met 4 Wiel aandrijving

€ 1899,-


Prijzen zijn inclusief:

Alle onderdelen in de distributie.
Alle benodigde pakkingen.
Nieuw klepsteel afdichtingen
Nieuwe olie en een nieuw oliefilter.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie